Kunskapsdilemman

Denna hemsida fungerar inte med Explorer <9. Använd Firefox, Google Crome eller Safari. Läs denna information.

konferens1.jpg

Öppet hus den 14:e varje månad. Nästa Öppet Hus den 14 oktober

De flesta uppgifter inom ett tjänsteleveranssystem kan inte lösas genom enstaka och separata insatser som utförs isolerade från varandra. Det som skall göras kräver vanligen samtidigt fler kompetenser. Detta innebär att varje medarbetare både måste bredda sitt kunnande för att förklara för andra medarbetare delar av sin kunskapsmassa, men också fördjupa sitt kunnande så att förklaringarna bottnar i grundläggande baskunskaper och inte blir motsägelsefulla och obegripliga för andra. När en verksamhet hamnar i situationen att uppgifterna på detta sätt ändrar karaktär så hjälper därför varken introduktionsutbildning eller konventionella kurser. Kunskapen måste vinnas "i praktiken". Se artiklar på http://kunskapsabonnemanget.se/artiklar/kompetens2.html.

Se också vår artikel i kunskapsplattformen om det nya organisatoriska landskapet.

Det är inte med dagens teknik svårt att göra användarvänliga system. Problemet ligger inte i tekniken utan i tänkandet. System som skall användas av brukarna kan inte samtidigt vara styrsystem för ledningen eftersom styrningen då kommer att begränsa den autonomi och det kunnande som man vill ta vara på.

Problemet tycks vara att förståelsen för verksamheterna utgår från en top-down-princip som lämnar mycket övrigt att önska. Därtill kommer att system som skall "passa" brukare tar längre tid att utveckla. Då de dessutom är mer specialinriktade på den aktuella verksamheten har de en alltför liten "marknad" för att det skall löna sig för de stora IT-företagen att utveckla dem.

De stora IT-företagens högbetalda konsulter måste, för att dra in sin höga lön, ha billigare hantlangare som kan arbeta på ackord efter enkla och redan utarbetade koncept. Därmed upstår en hävstångsprincip genom vilken de högbetalda kan få större ersättning per timme än de egentligen är värda men systemen blir sämre. De kan dock säljas genom att de rekommenderas av de "högbetalda".

En av myterna i arbetslivet är att man väljer ett jobb bara för sin försörjning och de förmåner man får. Detta är i de flesta fall alldeles fel. Man efterfrågar istället möjligheten att få känna sig kapabel, att få göra ett schyst jobb, att få ett schyst bemötande och att få en schyst behandling. Om man upptäcker att man inte kan lita på chefen, ledningen eller arbetsgivaren och finner att man medverkar i något som är oetiskt, farligt eller skadligt för människor och natur vill man inte vara med längre. Likaså om man upplever att ledning och arbetsgivare presenterar halvsanningar och förljugna bilder av vad verksamheten är till för och vad den uträttar. När man börjar ljuga och luras förlorar vi alla vår mänsklighet. Färljugenheten ökar ju mer vi går mot ett samhälle som egentligen skulle behöva präglas av en tjänstedominant logik – men inte gör det. Utan istället förtvivlat håller fast vid en produktdominant logik. 

http://kunskapsabonnemanget.se/artiklar/tjanster.html. Se också 

http://kunskapsabonnemanget.se/artiklar/vardegrund.html samt

Vår artikel i kunskapsplattformen om det nya organisatoriska landskapet

Fördjupade resonemang finns i vår abonnemangsrapport 129

 

Vill Du ta ställning till hur olika förslag som förs fram av kolleger och chefer skulle kunna påverka Din egen situation och Er samverkan i Din verksamhet finner Du fördjupande resonemang i vår abonnemangsrapport 129.

Resonemangen har hämtats från våra många samtal i arbetslivet och har prövats mot aktuell forskning. Det innebär att Du själv inte måste plöja igenom massa text för att få stöd för Dina tankar.

Skriv och beställ av Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Wennbergs vänner

Wvbild

Till Bengt-Åke Wennbergs 80-jubileum publicerade vänner, kunder och samarbetspartners en bok med egna separata texter om hur det varit att från 30 år och fram till nu samarbeta med Bengt-Åke och Samarbersdynamik enligt de princper som beskrivs på denna hemsida. Boken kan laddas ner som pdf här.

Brevväxla gärna med oss

Aktuella artiklar i vår kunskapsplattform

Besökare

Vi har 34 besökare och inga medlemmar online